Uit het radiojournaal
Publicatiedatum
Vanochtend hoorde ik het bericht twee of drie keer, en ik blijf een vraagteken houden.
Ik kan het niet woordelijk weergeven. Wel de strekking: Het schooladvies voor basisschoolleerlingen vorig jaar lager uitgevallen. Dat komt doordat er geen eindtoets is geweest waarmee het advies naar boven bijgesteld kon worden.
Vooral meisjes kregen een lager. Zij blijken de eindtoets vaker beter te maken dan jongens. Als ik het goed onthouden heb, heeft zeven procent (meisjes) een lager advies gekregen.
In een ander bericht heette het dat “vooral meisjes en leerlingen uit lagere sociaaleconomische klassen worden getroffen. Uit de cijfers blijkt dat zij met behulp van de eindtoets vaker het advies kunnen corrigeren.” Nu vind ik “corrigeren” al wat beter geformuleerd dan “naar boven bijgesteld kon worden”.
Mij bekruipt de gedachte dat er niet zo heel veel veranderd is.
Reacties
Op dit artikel kan niet gereageerd worden.